Ann W. Mogelijk gemaakt door Blogger.
RSS

Ann gaat all the way voor haar paasbrunch

Bij ons zijn de klokken afgelopen weekend op bezoek geweest. Wanneer je een wederhelft hebt die vaak voor langere perioden van huis is, gebeurt het nu eenmaal dat je een feestdag een weekje vroeger of later viert. Om Pasen dit jaar extra speciaal te maken, had ik het geweldige idee om een brunch voor ons tweetjes te organiseren met zelfgemaakte lekkernijen. Voor ideeën ging ik op zoek in reclameboekjes, tijdschriften, op andere blogs en Pinterest. (Jaja, we gaan dan toch nog hip worden.) Het resultaat was een mooi ogende tafel en veel zin om erin te vliegen...


...maar niet alles was zo lekker als gehoopt.

Tijgerpistolet met prosciutto en ei (zeer geslaagd)
Het eerste probeersel was een tijgerpistolet met prosciutto en ei. Heel makkelijk te maken en het ziet er leuk uit. Wat moet je doen? Een halve tijgerpistolet uithollen, een plakje ham erin leggen en voorzichtig een eitje erin breken. Daarna een paar minuten in de oven (ik had hem op 180 graden gezet, hete lucht) en klaar. 


Broodtaart met zalm en komkommer (niet zo geslaagd)
Verder heb ik me laten verleiden door een mooi ogend recept van Brenda Kookt: de broodtaart met zalm en kommer. Ook bij ons zag het resultaat er niet slecht uit, maar de smaak was voor mij een tikkeltje te overweldigend. Als je de broodtaart toch wil maken, let er zeker op dat je witte boterhammen dik genoeg zijn. Daar is het bij ons de mist in gegaan.


Tonijnsla à la Piet Huysentruyt (redelijk geslaagd) 
De kleine man heeft voor het eerst paaseitjes geraapt (lees: mama en papa hebben de eitjes in zijn mandje gelegd terwijl hij naar alles behalve de eitjes en cadeautjes keek) en om van een deel van de hardgekookte eitjes af te raken, besloot ik tonijnsla te maken. Het recept was er eentje van Piet Huysentruyt. Al eerder uitgeprobeerd en goedgekeurd. Toch was er deze keer iets misgelopen met de verhoudingen. De vier eetlepels mayonaise in het recept bleken iets te veel. Dit heb ik opgelost door er extra hardgekookte eitjes aan te voegen. Nadeel: de tonijnsla smaakte eerder naar eiersla.

Speculaastiramisu-cheesecakes (zeer geslaagd)
Tijdens de voorbereidingen van de brunch werd mijn man het helpen (lees: het volgen van mijn suggesties over hoe hij het best te werk kon gaan, hetgeen hij graag commentaar noemt) beu dus besloot hij met de overschot van de plattekaas (kwark) op eigen houtje een dessert te maken. Bij Libelle zat afgelopen week een receptenboekje vol brunchideetjes en daar vond hij een recept voor tiramisu-cheesecakes. Aangezien we nog steeds speculaas van de Sint hebben (die dringend op moet) besloot mijn man er speculaastiramisu-cheesecakes van te maken. Wat een initiatief!


Dit is het recept uit Libelle Lekker, met de aanpassingen van mijn man.

Wat heb je nodig?
200g speculaas
100g boter
een tasje koffie 
350g plattekaas
2 eieren
100g suiker

Ga als volgt te werk.
1. Maal de speculaas fijn. Smelt de boter in de microgolfoven en meng deze daarna met de speculaas. Mijn man heeft er vervolgens een scheutje koffie bijgedaan.
2. Boter 4 taartvormpjes in en verdeel het speculaasmengsel over de 4 potjes. Zet ze nadien in de ijskast.
3. Verwarm de oven voor op 160 graden en klop de plattekaas los. Doe dit samen met de eieren en de suiker. Verdeel het mengsel over de vier kommetjes, strijk glad met een spatel en zet 35 minuten in de oven.
4. Zet de oven uit, maar laat de cheesecakes erin staan en afkoelen. 

Mijn man maakte de bedenking dat je de potjes niet te vol mag doen (of potjes moet nemen die groot genoeg zijn, zo kan je het ook bekijken). Bij ons zijn ze net niet overgelopen in de oven (en nadien weer helemaal ingestort). Resultaat: geen perfect ogende cheesecakes, maar aan de smaak was niets op te merken!

En ja schatje, uiteindelijk was jouw gerechtje misschien zelfs het lekkerste van de hele brunch. Misschien.

Nog enkele tips:
- Van overgebleven hardgekookte eitjes kan je deze superschattige paaskuikens maken.


- Mijn schoonmama had als tafelversiering paashaasjes gemaakt. (Op haar versie stond ook een gezichtje getekend.)


- Op Brenda Kookt vindt je een leuk overzicht van al haar receptideetjes voor je paasbrunch. Ziet er alvast niet slecht uit!

- Weet je niet wat doen met al die chocolade? Een vriendin van mij doet een chocolade ei in een tas melk, zet deze in de microgolf (1 à 2 minuten) en voilà: lekkere chocolademelk. Mijn man doet dan weer de chocolade in stukjes op een beschuit (in plaats van hagelslag). Mensen overtuigen om je minder chocolade te geven, is ook een optie natuurlijk.


Fijn paasfeest alvast!


Follow my blog with Bloglovin

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 reacties:

Anoniem zei

Hallo Ann, Ik ben helemaal vereerd om "mijn" kuikens op jouw blog te zien,leuk!! Je vervroegde paasbrunch zag er zeer fraai uit. Hopelijk kun je dit Paasweekend nog een keer genieten van al je opgedane ideeën. Fijne Paasdagen gewenst! Louise

Ann W. zei

Dag louise, ze zagen er dan ook heel schattig uit :-) Ook een fijn paasfeest nog!

Een reactie posten