Ann W. Mogelijk gemaakt door Blogger.
RSS

12 tips om je huishouden goed te doen draaien (en nog wat tijd voor jezelf over te houden)

"Zo win je tijd," las ik in het oktobernummer van Ouders van Nu. Ik was meteen verkocht. Tijdwinners waardoor ik elke dag een uur zou overhouden. Wie wil dat nu niet? Als thuismama kom ik net zoals iedereen tijd te kort en zie ik eerder op tegen al die huishoudelijke taken. Ik heb noch de tijd noch zin om vijf keer per week boodschappen te doen, het ganse huis wekelijks van kop tot teen te kuisen of de wasmachine non-stop te laten draaien.  

Toeval wil dat de derde opdracht van #boostyourpositivity hier perfect bij aansluit. "Deel je shortcurts. Jouw tips & trics waardoor je alles gebolwerkt krijgt." In het artikel  uit Ouders van Nu worden een aantal tips gegeven, sommige al beter dan andere, om je huishouden zo efficiënt mogelijk te organiseren. Hier een overzicht van degene die ik de afgelopen maanden heb uitgetest en goedgekeurd!

Ouders van Nu, 10-2014

1. Speedcleanen rules! Tegenwoordig kan ik op een uur de illusie creëren dat ons huisje mooi gekuist is. Ik stof de opvallende opervlakken af, stofzuig grondig en met een vochtig doekje verwijder ik de vlekken die meteen in het oog springen. Natuurlijk kom ik er zo niet elke keer vanaf, maar voor een paar dagen zitten we dan weer goed.

2. Koken voor 2 à 3 dagen. Zeker als de grote man voor een paar weken weg is, probeer ik om de dag te koken. Ik maak een dubbele portie, vries de helft in of bewaar het voor de dag erna. Op dagen dat ik niet hoef te koken, doe ik meestal de afwas. (Die afwas kan heus wel een dagje wachten.)

3. De draagdoek! Wat een uitvinding. Niet zelden zwier ik de baby in de draagdoek en doe intussen verder in het huishouden. Zo wat alles behalve koken komt hiervoor in aanmerking. Hij vindt het fijn om dicht bij mama te zijn, kijkt lekker rond en ik krijg tenminste iets gedaan. Echt een redmiddel als de kleine man weer een moeilijke periode heeft.


4. Vermijd multitasken. Klinkt misschien gek, maar mijn man vertelde me dat mensen die multitasken het gevoel hebben dat ze minder doen op een dag dan mensen die taak per taak afwerken. Ik was zo'n multitasker. Niet zelden begon ik aan tien klusjes waarvan er vervolgens zeven onafgewerkt bleven. Ik liep rond als een kip zonder kop en was zero productief. Dus probeerde ik een paar weken de raad van mijn wederhelft op te volgen en taak per taak af te ronden. Resultaat: Ik had inderdaad het gevoel dat ik meer deed op een dag. Ik ben misschien niet met tien dingen bezig geweest, maar wel met vijf. En die zijn alle vijf mooi afgewerkt.

5.  Maak een realistisch to-dolijstje. Elke ochtend maak ik een to-dolijstje met daarop de karweitjes voor die dag. Vroeger kon ik daar al eens in overdrijven en maakte ik veel te lange lijstjes. Voor al de geplande taken, had ik drie dagen nodig. Stel geen te hoge eisen, heb ik intussen geleerd. Ik kies die dingen uit die zeker gedaan moeten worden en de rest van de dag mag ik naar believen invullen. En als er iets tussen komt, zoals een fijne uitstap met een vriendin of een baby die plots niet meer alleen kan zijn, dan is het natuurlijk go with the flow. Morgen is er nog een dag.

6. Plan elke dag me time in. Er is altijd wel iets dat je kan doen in plaats van ontspannen en tijd nemen voor jezelf. Het is belangrijk om die tijd toch op te eisen en je batterijen geregeld op te laden. Om goed te zijn, zou een dag uit 80 procent energiegevers en 20 procent energievreters moeten bestaan. Dat vind ik zelf moeilijk haalbaar. Wel let ik erop om voldoende energiegevers in te plannen, want meer energie zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer gedaan krijgt. Een half uurtje gezellig een boekje lezen op de bank, is dus goed voor je huishouden!

Nog enkele aanvullingen van mezelf die ik al doende geleerd heb:

7. Taken verdelen en afspraken maken. Als de grote man wel thuis is, is het natuurlijk véél makkelijker. Dan zijn al die huishoudelijke karweitjes zo gedaan. Wat wel belangrijk blijkt, is communicatie. Na onze ochtendkoffie maken we een dagplanning en verdelen de taken. En natuurlijk zijn er geregeld dagen waarop we gewoon geen planning maken en lekker niets doen. Laat die boog af en toe maar eens ontspannen.

8. De georganiseerde boodschappenlijst. De boodschappenlijst is een klassieker en niet te missen om productief te kunnen winkelen. (Mijn schoonmoeder is een uitzondering op de regel en doet het al jaren zonder. Het is me een raadsel hoe ze dat klaarspeelt.) Niet alleen heb ik zo'n boodschappenlijstje broodnodig, ik rangschik bovendien alle producten naargelang de volgorde waarin ze in de winkel voorkomen. Eerst groenten en fruit, dan vlees, beleg, brood, drinken en varia. Met herorganisaties in de supermarkt doen ze me dus absoluut geen plezier!

9. Anticiperen. Moeilijke momenten probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Zo geef ik de kleine man altijd voldoende tijd om zich op de speelmat te amuseren vooraleer we naar de winkel of bij iemand op bezoek gaan. De kans is groter dat hij een dutje doet in de auto en niet vervelend wordt (lees: ontroostbaar begint te huilen). Ik probeer dus zo veel mogelijk te plannen en te denken in functie van de baby. En de meeste mensen vinden het echt niet erg om af te spreken wanneer dit het beste past voor de kleine man.

10. Beperk sociale media. Ik tracht maximum een of twee maal per dag Facebook en e-mail te checken. (Oké, dat lukt niet altijd, maar ik doe mijn best. Het is zo verslavend!) Je moet eens proberen om een paar dagen niet op je Facebook of in je mailbox rond te hangen. Er kruipt echt veel meer tijd in al die sociale media dan je denkt.

11. Goed is goed genoeg. Ont-moeten wordt het in Ouders van Nu ook genoemd. Laat zo veel mogelijk "moetens" varen. Het huis moet echt niet altijd blinken, de kleertjes van een baby moeten heus niet gestreken te worden, ... (Ik strijk zelfs onze kledij niet. Total waste of time.Laat perfectionisme voor wat het is. Het maakt alles behalve gelukkig. Geloof me, jouw huis is even rommelig als dat van andere mama's en papa's. We ruimen allemaal gewoon snel snel op voor het bezoek eraan komt. (Ik heb zelfs bewondering voor de mensen die dat niet doen, die niet toegeven aan de normen en sociale verplichtingen over "hoe een huis er hoort uit te zien". Het meest welkom voel ik me stiekem in een iets rommeliger huis. Dan weet ik dat die persoon zich goed genoeg voelt bij mij om zichzelf te zijn.) 

12. De luie ouder. Toen de kleine man net geboren was, had ik de illusie dat ik non-stop met hem moest bezig zijn. In plaats van de luie ouder was ik de verstikkende ouder. Stilaan heb ik geleerd dat hij zich best goed kan vermaken in zijn eentje. Het is zelfs heel belangrijk dat ik hem voldoende tijd en ruimte geef om op zichzelf bezig te zijn en te ontdekken. Sindsdien voel ik me niet meer schuldig als ik lekker aan het bloggen ben terwijl hij zich op zijn speelmat of in zijn stoel aan het amuseren is. Ik kan weer gewoon mens zijn i.p.v. supermama. 


Terwijl ik dit artikel schrijf, ziet mijn huis er best oké uit. Alles is opgeruimd, proper genoeg (de kleine man zal geen dagenoude etensrestjes in zijn mond kunnen steken tijdens een van zijn verkenningstochten) en de wasmanden zijn amper voor de helft gevuld. Alles is dus onder controle. En, ik heb effectief bijna elke dag een uurtje (soms zelfs anderhalf) over om lekker in de zetel te ploffen of een beetje te bloggen voor ik met de baby ga slapen. Missie geslaagd!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 reacties:

Anoniem zei

Colruyt zou er beter eens werk van maken om een winkelplan op te stellen zodat je adh daarvan je boodschappenlijstje kan opmaken.

Ann W. zei

Dat is een idee!

Sandra zei

Dat zijn super goede tips Ann. Zo lukt het prima en is het meer dan goed genoeg ;-).

Anoniem zei

Boodschappenlijstjes volgend winkelplan doe ik al eventjes. Ik ben ermee begonnen toen ik de man om boodschappen stuurde. Zo moest hij me niet meer om de haverklap vanuit de supermarkt bellen als hij iets niet vond ...

Ann W. zei

Dankjewel Sandra :-) Zeker en vast!

Ann W. zei

Kan me inbeelden dat dat voor de man goed van pas komt!

Een reactie posten