Ann W. Mogelijk gemaakt door Blogger.
RSS

En heeft Ann nu de voedselverspilling gestopt? (Slot)

Een tijdje terug hebben mijn man en ik besloten de strijd tegen de voedselverspilling in ons huisje aan te gaan. We namen ons voor om zes weken geen eten weg te werpen. Ik vond talrijke tips, online en bij vrienden, en ging aan de slag. (Alle tips staan uitvoerig beschreven in deel 1 en deel 2 van deze reeks.) Jullie weten intussen al dat het niet zo makkelijk bleek om effectief geen voedsel te verspillen. Elke week belandde er toch een product op de composthoop of in de vuilnisbak. Maar de laatste twee weken is er geen eten gesneuveld. Pluim voor ons!


Kijk eens hoe leeg onze koelkast nu is.

Juist genoeg
Na een uitdaging is het altijd afwachten welke gewoonten ook zonder al die extra aandacht overeind blijven. We werken nog steeds met een weekmenu en winkellijstjes. Hierdoor kopen we minder en puilt onze koelkast niet meer zo uit, in tegentelling tot enkele maanden geleden. Toch komen we niets te kort. Vroeger hadden we de gewoonte om veel te kopen (en gaven we toe aan de "goestingskes"). Bijgevolg bleven we met een hoop eten zitten dat we niet tijdig konden verwerken. Ook het koken op maat blijft een succesvolle strategie om restjes en verspilling te voorkomen. "Liever te veel dan te weinig," hebben we van de baan geveegd. Liever juist genoeg.

Kleine veranderingen
Naast het zorgvuldiger aankopen, bereiden en bewaren van voedsel, zijn er ook enkele kleine dingen veranderd. Omdat we altijd met snoepgoed bleven zitten van afgelopen Sinterklaas, Pasen of andere feestdag, ben ik begonnen met het aanvullen van een snoeppot op onze salontafel. Resultaat: onze kast raakt stilaan leeg (en we wegen een kilootje meer). Als er restjes zijn, proberen we het eten ervan zo leuk mogelijk te maken. Van oud brood maak ik tegenwoordig lekkere broodstokjes om in de soep te doppen. Een aanrader is de Patatas Bravas kruidenmix van Oil & Vinegar. Hier kan je heerlijke kruidenboter mee maken. Deze smeer ik op het oude brood, even in de oven en je uitgedroogde korstjes hebben een heel nieuw leven gekregen. (Zeker doen!)

Mijn afkeer voor diepvrieseten
Deze is afgenomen nu ik de vriezer niet meer als afvalemmer gebruik voor bijna vervallen etenswaren of als vergeetput voor de minder lekkere dingen. Geen "Oh, dit eten gaat bijna bederven dus prop ik het gauw in de vriezer" meer. Nu probeer ik mijn voedingswaren zo vers mogelijk op te bergen. Intussen eten we trouwens bijna dagelijks iets uit de diepvries zodat de oudere voedingswaren eindelijk verdwijnen. Nadien kunnen we dan met een schone lei starten: een vriezer met verse etenswaren die regelmatig geconsumeerd worden. Jammer genoeg zijn er bij dit inhaalmanoeuvre een hoop oude voedingswaren gesneuveld omdat ze hopeloos gedateerd waren. (We hebben dus even moeten zondigen.)

Verspilgedrag
Letten op onze voedselverspilling zorgt ervoor dat we meer bezig zijn met verspilling in het algemeen. Zo gebruiken we sinds kort geen vershoudfolie meer om een aangesneden courgette of ui te bewaren, maar maken we volop gebruik van onze tupperware potjes. Ook in de winkel nemen we zo weinig mogelijk plastieken zakjes. Twee paprika's of een peer kunnen ze ook zonder zakje aan de kassa wegen. Hoe meer ik kan recycleren, hoe beter. Vorige week heb ik het kookwater van mijn eitje, die avond voor mijn aardappelen gebruikt. Vele kleintjes maken een groot.

Geven als alternatief
Om af te sluiten wil ik even stil staan bij een andere leuke oplossing voor verspilling: geven. Denk aan de Gentenaar die een koelkast op het trottoir had gezet met porties soep om gratis mee te nemen. Hij gaf het liever dan weg te gooien. (Oké, vergeet even die dwaze meneer die dacht dat hij de koelkast zelf mocht meenemen.) Of de geefkast in Antwerpen waar iedereen mag geven en nemen wat hij of zij zelf wil. Ook een goed alternatief voor snoepgoed dat anders na een jaar in de vuilnisbak zou belanden. (Echt geweldig als je een kindje trots met een van jouw koeken in zijn hand ziet rondlopen alsof hij net een schat gevonden heeft.) 

Ook voor de baby hebben wij veel tweedehandspulletjes van anderen gekregen (of mogen lenen). Waarom alles nieuw kopen als iemand anders het gewoon heeft liggen? Bovendien moet ik altijd aan de persoon in kwestie denken als onze kleine man met een gekregen speeltje van een vriend of vriendin rondloopt of de kleertjes van een dierbaar iemand draagt. Een erg fijne extra. Op onze beurt zullen wij in de toekomst niet twijfelen anderen met onze spulletjes gelukkig te maken. Krijgen is heel leuk, maar teruggeven even zeer.

Om maar te zeggen dat er heel veel dingen te overwegen vallen voor je iets, eten of anders, moet weggooien.

Geslaagd of niet?
Het was fijn om te werken aan een positieve verandering in ons leven. Dat naast de voedselverspilling ons verspilgedrag in ruimere zin is aangepakt, is een welkome bijwerking van een voor mij zeer geslaagd experiment. Na deze zes weken voel ik me meer de persoon die ik wil zijn: een bewustere en groenere mama. Want als ik wil dat de kleine man zo weinig mogelijk verspilt, zal ik het goede voorbeeld moeten geven. 


Ik kijk al uit naar de volgende uitdaging. Ideeën?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 reacties:

Een reactie posten