Ann W. Mogelijk gemaakt door Blogger.
RSS

Zelf hamburgers maken

Wat moeten mensen die niet graag in de keuken staan (of niet veel tijd hebben), maar wél graag lekker en gezond eten absoluut eens klaarmaken? Dat is de tweede uitdaging van de #boostyourpositivity maand van Danone. Mijn man en ik staan graag in de keuken. Voor ons geen al te ongezonde dingen en liefst geen heel erg ingewikkelde recepten. Geen haute cuisine, maar gewoon lekkere home cooked meals. En waar we enorm fan van zijn, is de hamburger. Dan heb ik het niet gewoon over het stukje vlees, maar wel het complete plaatje: een broodje, groenten, een stukje vlees of vis en een sausje om het af te maken. "Is dat wel gezond?" vragen jullie je misschien af. Lekker en snel is het alvast. Het gezond-gedeelte heb je zelf in de hand. Zo maken wij ze!


1. De hamburgers
Wat heb je nodig? Voor 4 hamburgers (en 2 grote eters):
- ongeveer 300 gram gehakt
- een halve ui
- peterselie
- een ei 
- kruidenpaneermeel

Meng het gehakt met het ei en een respectabele portie kruidenpaneermeel. (Ik heb graag dat ze een beetje pittiger zijn dus voor mij liever iets meer dan te weinig.) Doe er daarna de fijngesnipperde ui en peterselie bij. Maak 4 grote gehaktballen van het mengsel, druk ze plat en je hebt zelfgemaakte hamburgers.


Gezonde alternatieven: 
Meestal gebruiken wij varken-rundsgehakt, maar dat kan je even goed door kippen- of een ander mager gehakt vervangen. Je kan het vlees ook helemaal vergeten en een gebakken kabeljauwfilet of een soortgelijke vis naar keuze tussen je broodje leggen.

2. Het broodje
Om het zo gezond mogelijk te houden, gebruiken mijn man en ik doorgaans geen traditionele hamburgerbroodjes. Wij kiezen voor bruine broodjes uit de versafdeling.

3. De groenten
Hier kan je echt alle kanten uit. Meestal gaan we erg basic voor sla, tomaat en ui. In dit exemplaar hebben we gebruik gemaakt van de restjes uit onze koelkast (nog een voordeel van hamburgers maken): rucola, kerstomaatjes en rode ui. Een aanrader. Maar je kan dat even goed aanvullen met geraspte wortelen, een schijfje komkommer, opgebakken courgette en/of aubergine, ...

4. De saus
Een lekker en gezond hamburgersausje is een dressing die in het origineel recept van Albert Hein gebruikt wordt voor pita's: een komkommersalsa.
Hiervoor heb je nodig:
- een halve komkommer
- een half teentje knoflook
- 1 bakje koriander
- 1 tl komijn
- 125g zure room

Halveer de komkommer in de lengte en verwijder de pitjes. Maal het vruchtvlees samen met de knoflook, koriander, komijn en zure room in een blender. (Tip: Ouders kunnen hiervoor ook hun babycook gebruiken. Wat een gerief!) Breng daarna nog even op smaak met peper en zout.


De hamburger op de foto lag vanavond op mijn bord. Niet de meest gezonde variant (geen magere komkommersalsa, wel lekker vettige ketchup en mayonaise), maar het heeft me enorm gesmaakt!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 reacties:

Nicole Orriëns zei

Ik maak ook altijd mijn eigen hamburgers. Is helemaal niet moeilijk en lekker!

Huisvlijt

Eveline zei

Dit staat op mijn lijstje om eens te maken! Mijn ventje zal zeker al blij zijn.

Ann W. zei

Zeker en vast Nicole!
Eveline, ik kan goed geloven dat je ventje blij gaat zijn. De mijne is er ook gek van :)

Een reactie posten