Ann W. Mogelijk gemaakt door Blogger.
RSS

9 dingen die veranderen van zodra je kinderen hebt

9 dingen die je als ouder niet wil horen. Een half jaar is het intussen geleden dat ik mijn eerste '9 dingen-lijstje' postte, en meteen had ik ideetjes voor het volgende. Maar net zoals bij lekkere wijn, had het vervolg wat tijd nodig om te rijpen. Nu het volgende lijstje van negen dingen eindelijk klaar is, deel ik het met plezier!
Benieuwd of het ook deze keer zo herkenbaar is voor de mama's en papa's onder jullie.

1. Je wordt zelf weer een beetje kind
Ik beleef alles terug met dat vleugje kinderlijke magie. Ik merkte het al met Sinterklaas. Als een klein kind en met meer enthousiasme dan mijn eigen nakomeling zat ik op de speelmat met mijn ventje naar Dag Sinterklaasje te kijken. Ik keek er zelfs naar uit om mijn schoen te zetten, om dan te beseffen dat ik nu degene ben die hem 's avonds ook weer leeg maakt. Dat viel een beetje tegen, maar oké.

2. Een goede nachtrust wordt een kostbaar goed
Deze les heb ik na 15 maanden op de harde manier geleerd, met een nog steeds slechte slaper en de bijna altijd onderbroken nachten (zie vorige post). Gevolg: een mama die vaak een voddeke is en niet echt de beste versie van zichzelf. En een papa-voddeke dat naast haar in de zetel, in bed of in de auto hangt.

3. Je wordt een dikke seut
Laten we eerlijk zijn. Vroeger kon ik me zo storen aan die slakken in het verkeer met hun stickers "Baby aan boord." Is dat dan een excuus om zo te rijden? Op een dag zit je zelf aan het stuur met een lillipeuter achter je in de autostoel en besef je dat je serieus (maar echt serieus) afremt om een bocht te nemen zodat je ventje niet van de ene kant van de auto naar de andere gekatapulteerd wordt. Damn.
Plots ben je ook de saaie muts die als eerste op een feestje vertrekt. Een tijdje geleden hield een vriendin van mij een verjaardagsfeestje. Er waren een aantal gasten aanwezig die geen kinderen hadden en dat merkte ik meteen. Ze dronken erop los, hadden geweldig veel pret (zoals alleen dronken mensen dat kunnen hebben) en bleven lekker lang plakken. Mijn man en ik hielden het wat rustiger en excuseerden ons rond 22u. Voor ons werd het al 'laat', want de dag erna loopt er weer zo'n hyperactief kind rond in je huis en moet je er staan. Niemand die het in mijn plaats komt doen jammer genoeg.

4. Je krijgt de concentratiespanne van een vlieg
Ik heb het lange tijd op zwangerschapsdementie gestoken, maar meer dan een jaar na datum is mijn geheugen nog steeds een grote zeef. Sorry als je iets twee of meerdere keren tegen mij moet zeggen. Irritant, ik weet het, maar ik hoop dat het betert wanneer ik terug slaap. Binnen 15 jaar ofzo? Of probeer maar eens een deftig gesprek of een gezelschapspel te spelen met een ouder, zeker als de kinderen erbij zijn. Redelijk hopeloos.

5. Je seksleven
Onlangs vertelde een vriendin dat ze vier orgasmes had op één dag. Needless to say dat deze vriendin nog maar net samen is met iemand en dat ze nog in die lekkere pas verliefde roes zit. Geen kindjes, tijd om met z'n tweetjes te spenderen, misschien zelfs de hele dag in bed? Those days are long gone! Ik antwoordde dat vier het aantal orgasmes is dat ik op één maand heb. Dat is wel wat overdreven (of niet :s), maar in onze gloriedagen zitten mijn man en ik nu niet bepaald. 

6. Plots krijg je protjes in je nek in plaats van kusjes
Dit kan ook mee verklaren waarom ik minder seks heb. Soms zijn mijn man en ik zo gericht op het mama of papa zijn. Onlangs wou de wederhelft me een kusje geven. In plaats daarvan kreeg ik een protje in mijn nek van het 'protjesmonster' dat normaal alleen de kleine man aanvalt. Niet erg sexy (maar wel heel lief.)

7. Je begint over jezelf te praten in de derde persoon
"Mama gaat nu even de post halen." "Mama gaat naar het toilet." "Mama gaat je even in de box zetten maar komt zo terug." De hele dag leg ik aan de kleine man het doen en laten van zijn mama uit. Het wordt pas echt een gekke boel als je ook zo begint te praten wanneer de lillipeuter niet in de buurt is. 

8. Je huis is doorgaans een rommeltje
Als mijn buurvrouw langskomt, schaam ik me altijd een beetje. (Haar bezoekjes zijn meestal onaangekondigd.) Dan staat er een hoop afwas, ligt er overal speelgoed en lijkt het alsof ik dagen niet gestofzuigd heb (terwijl ik dat praktisch dagelijks doe). Kinderen + een huisdier = een rommelig huis. Zeker als die mama liever ook wat blogt of met de kleine man speelt in plaats van de perfecte huisvrouw te zijn. Ik beken.
9. Waar is die tijd voor mezelf naartoe?
Tijd voor mezelf is geen evidentie meer, net zoals qualitytime met mijn man doorbrengen. Tegenwoordig moet ik tijd voor mij of voor mijn partner echt némen: inplannen en een babysit optrommelen. De dagen van 's avonds beslissen om een cinema te doen en een uur later de auto inspringen zijn voorbij. Melancholische zucht.


Er verandert heel wat als je kinderen hebt. En ik ben waarschijnlijk een nog eens zo lang lijstje van dingen vergeten!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 reacties:

Unknown zei

Ik kan het (soms helaas) alleen maar beamen!

Ann W. zei

Soms inderdaad wel jammer ja :-)

Sopdet Si zei

Hihi, ze is negen en enkel het slapen kan ik van het rijtje schrappen LoL Behalve in de vakanties, ze slaapt reeds uit, dus niet meer als eerste naar huis en onverwachts iets plannen lukt dan ook. Oh en niet te vergeten, wanneer ze groter zijn gaan ze al eens bij vriendjes spelen, soms zelfs overnachten. Whoehoe

Ann W. zei

Amai uitslapen! Daarom dat ik onlangs iets las op je blog van om 10u opstaan. Iets om naar uit te kijken :-)

Ben zei

"Het protjesmonster en de muts" (klinkt een beetje als een kinderboek) :).
Dat kunnen we misschien naast onze deurbel hangen :).
Ik hou echt zo veel van u, mijn seutje :)
Xxxx...

Ann W. zei

Je zit vol goede ideeën :-)
Ik ook van u nerd <3

Een reactie posten